2006-2007 : 2007.09.20. Bevezetés az Újszövetségbe |
2007.09.20. Bevezetés az Újszövetségbe
A KÖNYVEK KÖNYVÉNEK TITKAI
Bibliai Szabadegyetem
Bevezetés az Újszövetségbe
I. Az ószövetségi és újszövetségi kánon kapcsolata
A. Az Ószövetség 39 könyvének teljes kánonba foglalásához mintegy 1600 év kellett (i.e. 1500 - i.u. 100), míg az Újszövetség 27 könyvét kb.375 év alatt kanonizálták (i.u. 44 - i.u. 367 /keleten/ és i.u. 419 /nyugaton/.
B. A héber Biblia felosztása: Törvény (Tóra) /5 könyv/ – Próféták /21 könyv/ – Iratok /13 könyv/ â Egy apokaliptikus/prófétai könyv (Dániel) a kánon végéhez közel az Iratok között található.
C. A Septuaginta (LXX) - a héber Biblia görög fordítása - felosztása: Történeti könyvek (kezdve Mózes öt könyvével) /23 könyv/ – Költői könyvek (kezdve a Zsoltárokkal) /9 könyv/ – Prófétai könyvek (kezdve Hóseás könyvével) /21 könyv/ â Összesen 53 könyv (14 „deutero-kanonikus” irat/ â A „nagy prófétai” könyvek (Ézsaiás, Jeremiás, Ezékiel, Dániel) zárták a kánont.
D. Az Újszövetség felosztása: Evangéliumok és a Cselekedetek könyve /5 könyv/ - Levelek /21 irat/ - Jelenések könyve (apokaliptikus prófécia) /1 könyv/ â Hasonló a héber Biblia felosztásához!
II. Az újszövetségi kánon szerkezete
A. Lineárisan tekintve nincs kronológiai rend a könyvek között â Az ószövetségi kánon is ilyen! â Van-e valamilyen logikai/tematikai rend?
B. Az alábbi következtetések vonhatóak le:
1. Az újszövetségi kánon modellje az ószövetségi kánon volt.
2. Egy tematikai/teológiai rend ismerhető fel, pl. Mózes öt könyvének megfelel a négy evangélium és a Cselekedetek könyve; A 21 prófétai irathoz hasonlóan 21 levél van; A kánon végéhez közel/végén egy apokaliptikus mű található.
3. A „Jeruzsálem-Róma-Jeruzsálem” téma: Az evangéliumok történeti rendje Jeruzsálemből indul, pl. Mt 2:1-2; A 21 újszövetségi levél élén a Római levél áll; A Jelenések könyve végén az „új Jeruzsálem” leírása található (Jel 21:1-2).
4. Az Újszövetség egyes könyveiben tudatos irodalmi szerkesztés figyelhető meg, pl. „ötös felosztás”: Mt 7:28-29; 11:1; 13:53; 19:1-2; 26:1-2, és a szenvedéstörténet; A templom jelentősége: Lk 1:5-9; 24:50-53; Az „Atya/Jézus keble” kifejezés szerepe: Jn 1:18; 21:20, 24; A „Jeruzsálemből Rómába útvonal”: ApCsel 1:6-8; 28:16-17, 30-31.
III. Az Újszövetség könyveinek műfaji jellemzői
A. Evangélium
1. Az evangélium görög szó eredeti jelentése: a jó hírért adott jutalom; az isteneknek bemutatott áldozat; jó hír; örömhír â Az Újszövetségben a kifejezés a Jézus Krisztusról szóló örömhír (megváltás) hirdetését jelöli, pl. Róma 1:15-17 â Az evangéliumok igehirdetésszerű iratok.
2. A görög Újszövetség csak egy evangéliumot ismer, pl. Az evangélium „Máté szerint”, „Márk szerint”, stb.
3. Az evangéliumokon belül a „példázatok” külön műfajt képviselnek â Kibővített hasonlatok, vagy példatörténetek, pl. Mt 13:31-32; Lk 15:3-7.
B. Levél
1. Az Újszövetség levelei valóságos levelek, és jellemző rájuk a céltudatos szerkesztés, pl. címzés és üdvözlés; levélkezdő hálaadás; témakifejtés; gyakorlati alkalmazás; köszöntések; doxológia â Fil 1:1-2, 3, 12; 2:12; 3:1; 4:1, 20, 21-22.
2. Az Újszövetségben van néhány személyes levél, és „körlevél” is â Timótheus 1. és 2. levele, Titus levele, Filemon levele, János 3. levele; Kolossé levél, Jakab levele, Péter 1. levele.
C. Apokaliptika
1. A prófétai írások egyedülálló formája, amelyben az „idő” szerepe nagyon hangsúlyos, pl. Jel 1:1-3; 22:7, 10, 12, 20.
2. A szimbolikus értelem a domináló, pl. „Megölt Bárány” (Jel 5:6).
3. A szimbólumok esetenként halmozódhatnak, pl. Jel 13:2; vö. Dán 7:2-7.
4. A „hallottam” és „láttam” jelentősége, pl. Jel 1:10, 12-13.
5. Az ószövetségi háttér meghatározó szerepe â Mintegy 2000 rejtett utalás az Ószövetségre (nincs egyetlen idézet sem!) â 2000/405 vers = 5 utalás/vers.
6. Az ószövetségi ünnepkör lineáris jelentősége â Pászka – Sátoros ünnep.
7. Kiasztikus (fordított párhuzamú, tükrös) tartalmi szerkesztés:
E A SÁRKÁNY HARCA 11:19-15:4
D 7 TROMBITA 8:2-11:18 D 7 CSAPÁS 15:5-18:24
C 7 pecsét 4:1-8:1 C Az ítélet 7 jelenete 19:1-20:15
B 7 gyülekezet 1:9-3:22 B 1 gyülekezet 21:1-22:5
A Prológus 1:1-8 A Epilógus 22:6-21
|