2007.06.14. Zakariás könyve
A BIBLIA VILÁGA
BIBLIAI SZABADEGYETEM
Zakariás könyve
I. A könyv címe/szerzője
A. A 12 „kispróféta” könyve többségének megfelelően, a mű címe egyúttal a szerzőt is jelenti. Az eredeti héber név átírása Zekaryah lenne, jelentése „az Úr megemlékezik” vagy „az Úr megemlékezett” â A név elég gyakori volt a korabeli zsidóságban. â Zakariás könyve Hóseással együtt a leghosszabb a „kispróféták” között.
B. Zakariás próféta valószínűleg lévita volt, esetleg pap (vö. Neh 12:16; Zak 1:1). Ezsdrás is megemlékezik róla (vö. Ezsd 5:1; 6:14). Szinte biztosra mondható, hogy a próféta Babilonban, a fogság idején született. Mintegy 16 évvel a hazatérés után (kb. i.e. 520/519: Dárius király második éve; Zak 1:1) kezdte meg szolgálatát Aggeus prófétával együtt, aki idősebb kortársa volt (vö. Agg 1:1). Aggeus, Zakariás és Malakiás, a három un. fogság-utáni próféta mintegy átmenetet képez az Ó- és Újszövetség között.
II. A könyv kora és tartalma
A. Círusz király, miután elfoglalta Babilont (i.e. 539), rendeletben engedélyezte a zsidóknak, hogy hazatérhetnek szülőföldjükre és felépíthetik a jeruzsálemi templomot (vö. Ezsd 1:1-4). Ekkor Zorobábel és Józsua vezetésével kb. ötvenezer személy tért vissza Kánaánba (vö. Ezsd 2:1-65). â Nem sokkal a visszatérés után megtörtént a „második ház” (Agg 2:9) alapkőletétele (vö. Ezsd 3:8-13). Sajnos az építkezés kezdetén tapasztalható lelkesedés később lelohadt, elsősorban is a környező népek áskálódásai miatt, ami végül a helyreállítás megszűnéséhez vezetett (vö. Ezsd 4:1-24). â Ekkor jelent meg Aggeus és Zakariás próféta, és erőteljes szolgálatuk eredményeként felszentelhették a felépített templomot Dárius király hatodik évében (vö. Ezsd 6:1-16).
B. A könyv tartalmi vázlata:
1:1-6:15 A helyreállítás ígéretei (nyolc látomás)
7:1-8:23 Dorgálás a bűn miatt, és felhívás igazságosságra
9:1-14:21 Az ellenség pusztulása és Izrael szabadulása (két „teher”)
III. A könyv hangsúlyos pontjai és kapcsolata az Újszövetséggel
A. Az emberi türelmetlenség és az isteni szeretet, Zak 1:12-14 â Jel 6:10-11
B. Isten jelenléte: szabadság és védelem, Zak 2:3-5 â Jel 21:23-26
C. A sátáni vádolással szemben isteni megbocsátás, Zak 3:1-5 â Róm 8:31-34; Jel 19:6-9
D. A két olajfa és az isteni (prófétai) lélek, Zak 4:1-14 â Jel 11:3-7
E. A négy szekér négyféle lovakkal, Zak 6:1-5 â Jel 6:1-8; 7:1
F. A bevonuló Messiás-király, Zak 9:9 â Mt 21:1-5
G. A szenvedő Messiás, Zak 12:10 â Jn 19:32-37; Jel 1:7
H. Isten megoldása a bűnre, Zak 13:1 â Jn 4:13-14; 6:35; 7:37-39; Jel 21:6; 22:17
I. A szenvedő Messiás-pásztor, Zak 13:7 â Mt 26:31
J. Jeruzsálem az örök béke városa, Zak 14:8-11; Jel 21:1-5; 22:1-5.
|