2007.05.03. Jónás könyve
A KÖNYVEK KÖNYVÉNEK TITKAI
Bibliai Szabadegyetem
Jónás könyve
A könyv szerzője és keletkezésének ideje:
1. A tizenkét ún. »kisprófétai« könyv közül az ötödik. Mégsem próféciákat tartalmaz, hanem elbeszélést, amelynek a hőse egy próféta: Jónás, Amittai fia.
2. A zsidó hagyomány attól a történeti személytől származtatja, akiről a Királyok könyve említést tesz. Másik álláspont szerint megírásának ideje valószínűleg a Kr. e. 4. szd. A fogságból való hazatérés után Ezsdrás és Nehémiás óriási erőfeszítéseket tettek Izráel népének újjászervezésére, a nemzeti és vallási tisztaság megóvására minden külső behatás ellen. Ezért voltak kénytelenek rendkívül szigorú intézkedéseket hozni azok ellen, akik idegen nőkkel kötöttek házasságot. A rajtuk keresztül érvényesülő befolyás már-már létében fenyegette a közösséget. Intézkedéseik azonban egészségtelen fejlődésnek a kiindulásai lehettek: Izráel el- és bezárkózása, a misszióról való megfeledkezés. Ez ellen íródhatott figyelmeztetésként a könyv, tehát Ezsdrás és Nehémiás kora után. Ezt a datálást támasztják alá nyelvi megfigyelések. Több olyan szót használ, amelyek Jón-on kívül csak Ezékielnél és ennél későbbi B-i könyvekben fordulnak elő és több olyat, amelyek a h. ÓSZ-ben csak a késői B-i és még későbbi B-án kívüli arámban fordulnak elő.
A könyv tartalma
Jónás – más prófétáktól eltérően – missziói feladatot kapott. Küldetése szerint abba az Asszíriába kellett mennie, amely kegyetlen háborúi során leigázott sok országot, köztük 722-ben Izráelt is. Náhum próféta könyve mutatja, hogy milyen izzó gyűlölettel néztek a kis népek Asszíriára és fővárosára, Ninivére, amely kiérdemelte a „vérontó város” nevet (Náh 3:1). Jónás magatartása ilyenformán érthető. Típusa ő annak az Izráelnek is, amely kiválasztottsága tudatában is azt várta, hogy Isten igazságtétele elpusztítja a gyilkos indulatú pogány népeket. A könyv elbeszélése azonban szembeszáll ezzel az indulattal. Egyfelől a pogányokat úgy mutatja be, mint akik esetenként istenfélőbbek az izráelita prófétánál: a hajósok pl. a viharban a maguk módján imádkoznak és megpróbálnak az utolsó percig emberségesek maradni, a niniveiek pedig megtérnek. Másfelől Isten valóságos párbeszédet folytat Jónással, hogy legyőzze a maga igazához ragaszkodó, szűkkeblű vallási elfogultságát.
Az elbeszélés tanítói céllal íródott, amely arra a kérdésre ad választ, hogy mi Isten terve a pogány népekkel és Izraellel? Isten a természetnek és az egész emberiségnek Ura, Ő mindenkin könyörül, aki hozzá tér. Izrael engedetlensége sem teheti erőtlenné Isten minden népet magához hívó szeretetét.
A könyv rövid, csupán négy fejezetből áll, de sokat mondó üzenete van még a ma embere számára is.
R.Pesch: Jónás könyve első fejezetének struktúrája
1 Elbeszélő rész és a félelem motívuma 1:4-5.a
2 Tengerészek imája 1:5a
3 Elbeszélő rész 1:5.b.c-6.a
4 Kapitány beszéde 1:6b
5 Tengerészek beszéde 1:7a
6 Elbeszélő rész 1:7b
7 Tengerészek beszéde 1:8
Középpont: Jónás vallomása és a félelem motívuma 1:9-10a
VII Tengerészek beszéde 1:10b
VI Elbeszélő rész 1:10c
V Tengerészek beszéde 1:11
IV Jónás beszéde 1:12
III Elbeszélő rész 1:13
II Tengerészek imája 1:14
I Elbeszélő rész és a félelem motívum 1:15-16a
|