|
2007.04.19. Dániel könyve
A BIBLIA VILÁGA
Bibliai Szabadegyetem
Dániel könyve
|
I. A könyv helye a kánonban
A. A héber Bibliában az „iratok” csoportján belül Eszter és Ezsdrás könyve között található â Vö. a héber Biblia felosztása: Törvény (Tóra) – Próféták – Iratok â Miért itt? â A könyvet a bölcsességirodalom részének tartották, hiszen Dániel „az összes babiloni bölcs vezetője” volt (Dán 2:48).
B. A Septuagintában (LXX), a héber Biblia görög fordításában, a „prófétai könyvek” csoportjában, az apokrif Zsuzsanna, valamint a Bél és a sárkány című művek között szerepel â Vö. a Septuaginta felosztása: Történeti könyvek (kezdve Mózes öt könyvével) – Költői könyvek (kezdve a Zsoltárokkal) – Prófétai könyvek (kezdve Hóseás könyvével) â Miért itt? â A könyvet „nagy prófétai” iratnak tekintették (vö. Ézsaiás, Jeremiás, Ezékiel, Dániel könyve).
C. A Károli Bibliában és a Katolikus bibliafordításban Dániel a „prófétai könyvek” között található, Ezékiel és Hóseás könyve között â Miért itt? â A Septuagintához hasonlóan a könyvet „nagy prófétai” iratnak tartották.
II. A könyv szerzője, tartalma és felosztása
A. Mind a zsidó, mind a keresztény hagyomány úgy tartja, hogy Dániel könyve az i.e. VI. században készült, és Dániel próféta volt a szerzője. Az alábbi tények alátámasztják ezt az állítást: 1.) A szerző szemtanúnak mondja magát (1:1-6, 21; 6:1-3, 28; 7:1, 28; 8:1, 26-27; 9:1-2; 10:1-3; 12:4, 8-9, 13); 2.) A szerző pontosan ismeri a babiloni és a perzsa kort és a szokásokat, pl. Dán 2:5, 48-49; 3:1-6, 29-30; 5:1-5, 29-31; 6:1-3, 7-8, 28; 9:1-2; 10:1; 11:1); 3.) Jézus idézte Dániel könyvét, és Dánielt tekintette szerzőnek, vö. Mt 24:15-16; Mk 13:14.
B. A könyv pontos történelmi adatokat is tartalmaz: Jojakim, Júda királyának 3. éve = i.e. 605 (Dán 1:1), és Círusz, Perzsia királyának 3. éve = i.e. 535 (Dán 10:1) â Dániel magas életkora (88 év).
C. Lineárisan tekintve, a könyv két fő egységre osztható: 1. Történeti rész (1:1-6:28), 2. Prófétai rész (7:1-12:13) â A „Történeti rész”-ben is van két „prófécia” (vö. 2. és 4. fejezet: Nabukodonozor álmai).
D. A könyv tartalmi vázlata:
1:1-21 A négy héber ifjú neveltetése Babilonban
2:1-49 Nabukodonozor első álma (fém-agyag szobor), Dániel első látomása (fém-agyag szobor)
3:1-33 A három héber ifjú a tüzes kemencében
4:1-34 Nabukodonozor második álma (égig érő fa)
5:1-28 Belsazár király és a birodalom bukása
6:1-28 Dániel szabadulása az oroszlánok verméből
7:1-28 Dániel második látomása (négy vadállat; a kis szarv és az emberfia; idő, idők, fél idő)
8:1-9:27 Dániel harmadik látomása (a kos és a kecskebak; a kis szarv; 2300 évnap; 70 hét = 490 évnap)
10:1-12:13 Dániel negyedik látomása (nagy bajról szóló ige; idő, idők, fél idő; 1290 évnap; 1335 évnap)
III. A könyv hangsúlyos pontjai és kapcsolata az Újszövetséggel
1. Isten a történelem és a titkok ura: Dán 2:20-22, 27-28 â 1Kor 4:5.
2. Isten fejezi be a történelmet: Dán 2:45 â Mt 21:42-45.
3. A hűség jutalma: Dán 3:17-18 â Mt 24:15-18.
4. Isten igazságossága Dán 4:34 â Jel 15:3-4.
5. Az „emberfia” uralma: Dán 7:13-14 â Jel 1:12-13.
6. Az imádság ereje: Dán 9:18 â Lk 18:1-8.
7. A „pusztító utálatosság” szerepe: Dán 11:31; 12:11 â Mt 24:15-20.
8. Az „értelmesek” jutalma: Dán 12:2-3, 10 â Jel 13:18; 17:9-14.
IV. A könyv kiasztikus szerkezetének vázlata
Egység
|
Fejezet
|
Tartalom
|
Megjegyzés
|
Bevezetés
|
1.
|
A négy héber ifjú próbája és győzelme
|
Círusz 1. éve = i.e. 537 = A babiloni fogság vége (vö. Ezsd 1:1-4; Jer 25:8-14)
|
A
|
2.
|
A négy fém + agyag szobor
|
A pusztító kő, amely heggyé nő = Isten örök uralma (vö. Dán 2:34-35, 43-45)
|
B
|
3.
|
Az aranyszobor és a három héber ifjú hűsége
|
3+1 személy a tűzben (vö. Dán 3:24-28, 31-33)
|
C
|
4.
|
Az égig érő fa
|
Nabukodonozor őrültsége és gyógyulása (vö. Dán 4:17-22, 25-29, 33-34)
|
C’
|
5.
|
Kézírás a falon
|
Belsazár rémülete és halála (vö. Dán 5:5-6, 17-24, 30)
|
B’
|
6.
|
Az oroszlánok verme és Dániel hűsége
|
1+1 személy a veremben (vö. Dán 6:16-23, 25-27)
|
A’
|
7.
|
A négy vadállat + a kis szarv + az „emberfia”, „idő”, „idők”, fél idő”
|
A kis szarv, amely naggyá nő, de Isten megítéli, a „szentek” örök országa (vö. Dán 7:7-14, 19-27)
|
D
|
8.
|
A kos és a kecskebak küzdelme, négy szarv + a „nagyokat szóló” kis szarv
|
A médek/perzsák és a görögök harca, és Isten ítélete a 2300 nap végén (vö. Dán 8:3-14, 19-26)
|
E
|
9.
|
Dániel imája és böjtölése, Gábriel magyarázata
|
A 70 éves fogság után 70 hét a hébereknek és a Messiásnak (vö. Dán 9:1-6, 20-27)
|
E’
|
10.
|
Dániel imája és böjtölése, Gábriel magyarázata
|
A gyolcsba öltözött férfi, Mihály, emberfia, Perzsia és Görögország fejedelme (vö. Dán 10:5-6, 9-14, 20-21)
|
D’
|
11.
|
A perzsa és a görög királyok harca, négy égtáj + a „vakmerő” király
|
Az „északi” és a „déli” király küzdelmei (vö. Dán 11:4-14, 40-45)
|
A’’
|
12.
|
Mihály a „nagy fejedelem”, „idő”, „idők”, „fél idő”
|
A „vég ideje” és a „napok vége”, az „értelmesek” örök fényessége, 1290 nap, 1335 nap (vö. Dán 12:1-13)
|
| |