2007.03.08. Énekek Éneke
A BIBLIA VILÁGA
BIBLIAI SZABADEGYETEM
Énekek éneke
I. A könyv címe/szerzője
A. A héber Biblia szerint a könyv címe Sir Hasirim (az énekek éneke = a legszebb ének, héb. felsőfok!) â vö. „Királyok királya” (Dán 2:37) = A legnagyobb király â A LXX-ban a címe egyszerűen Aszma (ének, dal) â A Vulgata szerint Canticum Canticorum (énekek éneke) â A Károli Bibliában a címe Salamon nevét is magában foglalja: Salamon énekek éneke â Az új protestáns Biblia szerint Énekek éneke â Az új katolikus Bibliában Az énekek éneke cím található.
B. A Királyok könyve szerint (1Kir 4:32) Salamon király 3000 példabeszédet és 1005 éneket szerzett â Vö. Péld 1:1, amely a királyi példabeszédek (hasonlatok, példázatok, bölcs mondások, közmondások) jelentős gyűjteménye, míg az Énekek éneke mindössze egy éneknek tekinthető â Vö. Zsolt 72 és 127, amelyeket szintén Salamonnak tulajdonítunk.
C. A zsidó tradíció és az Énekek éneke nyelvi jellemzői alapján Salamon királyt tekinthetjük a mű szerzőjének â Valószínűleg uralkodásának első időszakából való az ének (i.e. 960-as évek, vö. Énekek 6:5; 1Kir 11:3).
II. A könyv témája és tartalmi felosztása
A. Az Énekek éneke egy szerelmes ifjú pár (Salamon és Szulamit â Súnammit/Abiság, vö. 1Kir 1:1-4, 15; 2:12-23) egymás iránti testi-lelki vágyódását, őszinte, tiszta szerelmét írja le â A könyv képanyaga és hasonlatai az ókori keleti ember nyílt, álszeméremtől mentes látásmódját tükrözik, amelyben az élet és a testiség szeretete természetes dolog â Az ének egy-egy részlete a nyugati ember szemében erotikusnak tűnik, de sehol sem sértő, profán, vagy pornográf.
B. Isten neve mindössze egy helyen (8:6), egy hasonlat keretében fordul elő â A héber kánonban az „öt tekercs” (Ruth, Énekek éneke, Prédikátor, Siralmak, Eszter) között található â A Pászka ünnepen kellett felolvasni!
C. A Salamon és a Szulamit név a héber salom (békesség, teljesség) szóból származik â A szerelmes pár egymás iránti elkötelezettsége és testi-lelki egysége alkalmas arra, hogy az Isten és népe közötti gyengéd kapcsolat szemléltető példája legyen, vö. Ézsa 54:4-8; Jer 3:14; 2Kor 11:2.
D. A könyv tartalmi vázlata:
1:1 Cím
1:2-2:7 Salamon és a Súnemi lány (Szulamit) menyegzője
2:8-3:5 A kedves emlékek felidézése (tavaszi udvarlások és örömteli álmok)
3:6-5:1 Az eljegyzés és a házasságkötés felidézése
5:2-6:9 Az elveszett és megtalált szerelem (boldogtalan álom)
6:10-7:9 A menyasszony szépségének méltatása
7:10-8:14 Látogatás a menyasszony libanoni otthonában
III. A könyv hangsúlyos pontjai, és kapcsolata más bibliai részekkel
A. Az ember egyéni felelőssége, Énekek 1:6b â A szeretet „lelki” oldala, Énekek 1:7a; 3:1-4a â A szerelmet nem lehet siettetni, Énekek 3:5b; 8:4b â A szeretet/szerelem ereje a kitartó hűségben van, Énekek 8:6-7.
B. Az Énekek éneke és a Példabeszédek hasonló képei:
4:5 5:19 női emlők – zergék
4:11 5:3 női ajkak – színméz
4:14 7:17 fahéj, mirha, aloé
4:15 5:15 forrás, kút
5:6 1:28 kerestem, de nem találtam
C. Az egymással való intim törődés és kedvesség, Énekek 2:3; 4:1, 3, 7 â vö. Ef 5:25-30.
D. Egymás tiszteletben tartása, megbecsülése, és elfogadása, Énekek 5:2-6 â Jel 3:20 â A hetedik gyülekezet tagjainak döntése: Befogadják-e a barátként közeledő Jézust? A „meghallás” és a „megnyitás” az ember egyéni felelősségére utaló kifejezések! A döntés halogatása a kapcsolat megszakadásához vezethet!
|