2007.03.01. Ézsaiás könyve
A KÖNYVEK KÖNYVÉNEK TITKAI
Bibliai Szabadegyetem
Ézsaiás könyve
A SZERZŐ
• Nevének jelentése: „JAHWE a megváltás”. Ézsaiás (Kr.e. 745-685), a próféták királya volt, az Ószövetség evangélistája. Az író próféták közül a legnagyobb volt, egyaránt nagy gondolataiban és cselekedeteiben. Ézsaiás Ámóc (erős vagy bátor) fia Jeruzsálemben született, valószínűleg előkelő családból származott.
• A hagyomány szerint unokaöccse volt Amásiának, Júda királyának, egy másik forrás szerint ő volt Ezékiás királyfi nevelője. Hóseás, Mikeás prófétáknak, Jóthámnak, Akháznak Ezékiásnak és Mannassé Júda beli királyoknak volt a kortársa.
• Életútja:
• Isten vezetését követve ellenezte a szövetséget a külső hatalmakkal. Üzenete süket fülekre talál. Láthatja saját munkájának megsemmisülését, látja az ítélet elkerülhetetlenségét. A hagyomány szerint Manassé alatt egy fában fűrészelték ketté.e
Szerzőség kérdése
• A nevét viselő egész könyvnek ő a szerzője, bár ezt többen kétségbe vonják. Ennek okai a könyvben található jövendölések.
• Életidejében beteljesedett próféciák:
• Kr.e. 732-ben az asszír uralkodó legyőzi Damaszkuszt (8,4.7.)
• Kr.e. 701-ben Jeruzsálem természetfölötti módon megszabadul Szanheribtől.
• Bár Ézsaiás Kr.e. 745-685-ig élt, előre jelzi, hogy:o
• Kr.e. 587-ben elesik Jeruzsálem, Babilon uralomra jut.
• Babilon elesik a Médek és Perzsák által (13,17.)
• Círusz Kr.e. 539-ben elfoglalja Babilont (44,28. 45,1.)
• A Messiásról szóló jövendölések
• Világosság eljövetele (9,1-2)
• Immánuelnek nevezik, szűztől születik (7,14)
• Idegen hatalom alatt levő országban nő fel (7,15-16)
• Galileában fog szolgálni (9,1-2)
• Dávid nemzetségéből származik, királysága örökkévaló lesz (9,7)
• Szentlélekkel felkent lesz (11,2)
• Lesz egy előhírnöke (40,3)
• Szolgálatát szelíden végzi (42,2)
• Alakja elcsúful a kereszten elszenvedett bántások miatt (52,14)
• Ő ad engesztelést bűneinkért (53,5)
• Egy gazdag ember sírjában temetik el (53,9)
• Az Atya feltámasztja a halálból (53,10)
Ez a könyv tartalmazza a legtöbb messiási jövendölést ( a Krisztusra vonatkozó próféciák nagy része -30%-40%- ebben a könyvben található). Ha Krisztusról tudott pontos jövendöléseket írni, miért ne tudott volna a fogságból való hazatérésről és az ország helyreállításáról jövendölni.
A könyv szövegében találhatunk elegendő bizonyítékot arra vonatkozólag, hogy egy és nem két, vagy három író (Proto-, Deutero- és Trito-Ézsaiás) írta. „Ezsaiás könyvének egysége mellett az a legerősebb érv, hogy az Isten elnevezésére szolgáló "Izráel Szentje" kifejezés 12 helyen szerepel az 1-39. részben, és 14 alkalommal a 40-66. részben. Ézsaiás könyvén kívül csak 6 helyen szerepel az ÓSZ-ben.” Ez a könyv tartalmazza a legtöbb messiási jövendölést ( a Krisztusra vonatkozó próféciák nagy része -30%-40%- ebben a könyvben található). Ha Krisztusról tudott pontos jövendöléseket írni, miért ne tudott volna a fogságból való hazatérésről és az ország helyreállításáról jövendölni.
A könyv egységessége melletti komoly érv: Jeruzsálemben a Könyv szentélyében (Jeruzsálem, Izrael Múzeum) kiállított, 2000 esztendős - Kumránban talált - Ézsaiási tekercs. (Az itt talált csaknem 200 bibliai kézírat között a Zsoltárok könyve 39 példányban, a Deuteronómium 32 másolatban, az Ézsaiás könyve 22 példányban található.) Ezek a Kr.e.3-1. századból származnak. A Tekercsdóm-ban kiállított Ézsaiás tekercs több mint hét méter hosszu. Egy darabból van és nem kettőből, vagy háromból. (Alexander Schick: Kumrán. Ethos.)
A KÖNYV GONDOLATMENETE
I. Intő és ígéretes üzenetek (1-6. rész)
n A. Bevezetés: Vádak Júda ellen a szövetség megszegése miatt (1. rész)
n B. Júda és Jeruzsálem jövőbeli fenyítése és dicsősége (2-4. rész)
n C. A nép ítélete és fogsága (5. rész)
n D. Ézsaiás sajátos küldetése (6. rész)
II. Próféciák a Júda elleni arám és izraeli fenyegetés kapcsán – Immánuel könyvek (7-12. rész)
n A. Első beszéd: a világi bölcsesség elutasítja az Immánuelt (7)
n B. Második beszéd: hamarosan bekövetkező szabadítás a Megváltóra mutat előre (8: I-9:7)
n C. Ítélet Izrael ellen (9:8-10:4)
n D. Az Asszír birodalom bukása és a Dávidi királyság (10:5-12:6)
III. Ítélet a népek felett (13-23. rész)
IV. Ítélet és ígéret (az Úr királysága) (24-27. rész)
n A. Egyetemes büntetések az egyetemes bűn ellen (24. rész)
n B. Szabadítás és áldás (25. rész)
n C. Dicséret az Úr mindenható törődéséért (26. rész)
n D. Izrael ellensége büntetést, míg Izrael maradéka megújulást kap (27. rész)
V. Hat jajkiáltás: Öt az izraeli, egy pedig az asszír hitetleneknek (28-33. rész)
VI. További ítéletet és ígéretet tartalmazó próféciák (34-35. rész)
VII. Történelmi átmenet az asszír fenyegetésből a babiloni fogságba (36-39. rész)
A vigasztalás könyve (40-66. rész)
VIII. Izrael szabadulása és megújulása (40--48 rész)
n A. A győzelmes Isten jövetele (40:1-26)
n B. Fáradhatatlan erő a kimerült foglyoknak (40:27-31)
n C. A történelem Ura (41: I-42:9)
n D. Dicséret és intés (42:10-25)
n E. Izrael összegyűjtése és megújulása (43:1-44:5) F. Az egyedüli Isten (44:6-45:25)
n G. Az Úr felsőbbsége a babiloni istenek fölött (46. rész)
n H. Babilon bukása (47. rész)
n I. Az Úr intései népéhez (48. rész)
IX. A szolga szolgálata és Izráel megújulása (48. rész)
n A. A Messiás elhívása és küldetése (49:1-13)
n B. Sion újranépesítése (49:14-26)
n C. Izráel bűne és a szolga engedelmessége (50. rész)
n D. A maradék vigaszt nyer a dicsőséges jövő reményében (51:1-52:12)
n E. Az Úr igaz szolgájának szenvedése és dicsősége (52:13-53:12)
n F. Sion eljövendő dicsősége (54. rész)
n G. Az Úr hívása szabadulásra és a szövetségi áldásokra (55:1-56:8)
n H. Az istentelenek megítélése Izráelben (56:9-57:21)
X. Az örök szabadítás és az örök ítélet (58-66. rész)
n A. Hamis és igaz hit (58. rész)
n B. Sion bűnvallása megváltása (S9. rész)
n C. Sion békessége és virágzása (60. rész)
n D. Az Úr kedveltje (61. rész)
n E. Sion megújulása és dicsősége (62:1-63:6)
n F. Ima az isteni szabadításért (63:74:11)
n G. Az Úr válasza: Kegyelem és ítélet (65. rész)
n H. Ítélet a hamis hívőkre és áldás az igaz hívőkre (66. rész)
Ézsaiás üzenete
n Ésaiás igehirdetésében egyik kulcsfogalom a hit. 7:9; 28:16; 30:15. „Ha nem hisztek, nem maradtok meg”. „Aki hisz, az nem fut.” „Megtérve és megnyugodva megmaradhattatok volna.”
n A nép vezetői úgy gondolták, hogy a nép ügyes politikai sakkhúzások által maradhat meg. A hitnek van negatív és pozitív oldala. Negatív oldala az, amit nem szabad tenni. A hit pozitív oldala az, hogy az élő Istenhez, mint édesatyához kell megtérni. Az Ő hosszú időn át tartó hűségére kell teljes szívvel válaszolni.
n A maradék gondolata nem Ésaiásnál fordul elő először. Ámósnál a maradék a pusztulás bizonyítéka. Ésaiás ezen a ponton továbbmegy. Fia neve: Seár-jásub, „a maradék megtér”, ígéretes tartalmú. Akik megkeményednek, az ige Urával találják szemben magukat. De van egy kis maradék: azok, akik már most megtérnek és hisznek.
n Az eszkatologikus váradalom szerves része Ésaiás igehirdetésének. Hiba lenne azt későbbi betoldásnak gondolni. Ésaiás reménykedett egy olyan kor eljövetelében, melyben egy Dávid házából származó király fog uralkodni. A messiási váradalom éles kritika a jelen királyai ellen: ők alkalmatlanoknak bizonyultak!
|