2007.01.11. Nehémiás könyve
NEHÁMIÁS KÖNYVE
A. BEVEZETÉS
Szerzőség:
Eredetileg a Krónika I. II, Ezsdrás és Nehémiás könyvei egy történeti művet alkottak. A teremtéstől kiindulva a pátriárkák felsorolásán át E (=Ezsdrás) és N (=Nehémiás) koráig összefüggő történeti áttekintést nyújtanak Izrael történetéről. A művet utólag választották négy részre. A szerző személye nem ismert, ezért a kutatók a krónikásnak nevezik.
E és N könyvei alapját a két személy emlékiratai képezik, amelyeket 1. szám 1. személyben idéz a könyv. Nehémiás emlékiratai néven emlegeti a szakirodalom. A hb (héber) kánonban E és N egy könyv, először az LXX (Septuaginta) választja szét a két művet. Ugyanazt az időszakot dolgozzák fel, kölcsönösen kiegészítik egymást. Kortársak voltak. Együtt dolgoztak. Ezzel a korszakkal találkozni fogunk Aggeus, Zakariás és Malakiás könyveinél is, akik ebben az időszakban töltöttek be prófétai szolgálatot.
A könyv forrásai:
v Héber és arám nyelvű dokumentumok (hazatértek listái, építkezők listája, edények listája, vidéken és Jeruzsálemben letelepedők listája)
v Arám nyelvű források – hivatalos levelekből álló gyűjtemény összekötő szöveggel
v Ezsdrás elbeszélés vagy emlékirat (Ezsdr 7-10; Neh 8-10) – Ezsdrás tevékenységét mutatja be
v Nehémiás emlékiratai – önéletrajzi írásmű. Személyes számadás – Isten és a nyilvánosság előtt igazolni akarja tetteit, Isten pedig kéri, hogy tanúskodjon
A könyv történelmi jelentősége: az egyetlen történelmi dokumentum, ami legalább részleges felvilágosítást nyújt Palesztina történetének Jeruzsálem lerombolása és a makkabeus háborúk közötti időről.
Keletkezési ideje:
Tekintettel a későbbi eseményekre vagy nevekre tett utalásokra – legkorábban Kr.e. 400 körül, E és N küldetésének befejezése után keletkezhetett.
Időszak:
E és N könyvei jó százévnyi időt ölelnek fel.
E és N korának legfontosabb, történelmileg beazonosítható eseményei:
Kr.e 536 – Círusz rendelete: A zsidók hazatérnek Zorobábel és Jósua vezetésével (Ezsdr.1-2 f.)
536 – Az oltár felépítése, a lombsátor ünnepe (3,1-7)
535 – A templomépítés megkezdése (3,1-7); A munka szünetel (4,23-24)
520 – Aggeus és Zakariás próféta megkezdi működését (5,1; Agg 1,1; Zak.1,1); Az építkezés folytatódik (5,2)
515 – A templom fölszentelése (6,15-18. Adár hó – az év utolsó hónapja)
515 – Páskaünnep (1 hó 14 nap – 6,19-22)
Ezsdr. 6-7 f között 57 éves hézag. Ide iktatható be Eszter könyvének időszaka (515-458)
458 – Ezsdrás elhagyja Babilont, hazatér Jeruzsálembe 1800 száműzöttel (7-8 fej)
12 éves hézag E könyvének vége és N könyvének eleje között
446 – Nehémiás hírt kap a Jeruzsálemben élő zsidók nyomorúságáról (Neh 1 f)
445 – Nehémiás utazása Jeruzsálembe (2,9). A város fala 52 nap alatt felépül (6,15)
12 évnyi hézag: Nehémiás visszatér Susánba
433 – Nehémiás másodszor utazik Jeruzsálembe (13,6-9)
KIRÁLYOK:
CIRUSZ (559-530) – Visszatérés a száműzetésből (Dániel próféta életének vége)
KAMBÜZESZ (530-522)
I.DÁRIUSZ (522-486) – A templom újjáépítése (Aggeus és Zakariás próféták)
I.XERXÉSZ (AHASVÉROS) (486-465) – Ezsdr 4,6; Eszter könyve
I.ARTAXERXÉSZ – Ezsdrás és Nehémiás hazatérése; Jeruzsálem újjáépítése, reformok (Malakiás próféta)
B. A KÖNYV TARTALMA ÉS MONDANIVALÓJA
Kulcsszó: reformáció és megújulás.
A két könyv a megújulás alábbi sorrendjében tárgyalja az eseményeket: a templom, Jeruzsálem és Isten népének közössége megújul.
I. Minden megújulás a vallásos élet reformjával kezdődik. Felépítik a templomot. Erről szólt Ezsdrás könyve.
II. Nehémiás könyve tovább megy: a város is megújul.
Hogyan indul el a megújulás? Hány ember kell hozzá?
Nehémiás példája: kellett hozzá egy ember.
Milyen ember volt Nehémiás?
1. Együtt érző
2. Imádkozó
3. A tervek és a döntések embere
4. A tettek embere
5. Lelkesítő vezető
6. Jó szervező
7. Ellenállt a támadásoknak Egy jó vezető és egy igazi megújulás mindig megtermi az ellenzéket. Mióta Sátán fellázadt a mennyben, azóta ez így működik. Isten népe között is. Akkor is és most is. Nincs kivétel.
A/ Belső ellenzék
v Vezethetetlenek.
B/ Külső ellenség
v Csüggesztés.
v Rágalmakat indítottak el.
v A gyűlölet vakká tesz
C/ A vezetőtársak gyengülése
v Elveszítik a kedvüket, a problémákat felnagyítják N előtt
v A környező zsidók, akik vidéken éltek – hordták a híreket.
v Legalattomosabb támadás – a barátai közül néhányan engedték magukat megvesztegetni.
8. N-nak voltak hibái is. Volt, amikor elvesztette higgadtságát. „Megtéptem néhányat közülük.” Néha túl keménykezű volt.
III. A közösség megújulása
1. Szociális intézkedések.
2. Ezsdrás felolvassa a törvényt.
3. Megtartják a sátoros ünnepet.
4. A szombat reformja.
N nem engedi meg, hogy szombaton kereskedelmi tevékenységet folytassanak. Teljesül Ésaiás jövendölése:
És megépítik fiaid a régi romokat, az emberöltők alapzatait felrakod, és neveztetel romlás építőjének, ösvények megújítójának, hogy ott lakhassanak. Ha megtartóztatod szombaton lábadat, és nem űzöd kedvtelésedet szent napomon, és a szombatot gyönyörűségnek hívod, az Úr szent és dicsőséges napjának, és megszenteled azt, dolgaidat nem tevén, foglalkozást sem találván, hamis beszédet sem szólván:
Akkor gyönyörűséged lesz az Úrban; és én hordozlak a föld magaslatain, és azt mívelem, hogy Jákóbnak, atyádnak örökségével élj; mert az Úr szája szólt! Ésa. 58:12-14.
5. A szövetség megújítása
6. A falak felszentelése (két énekkarral, amelyek egymásnak válaszolgatva énekeltek)
Összegzés:
Rendkívül jelentősek azok az eredmények, amelyeket E és N valósított meg egy zűrzavaros korban, a száműzetésben megtizedelt néppel. Nem biztos, hogy a zsidók vallása és közössége fennmaradt volna ennek a két vezetőnek a tevékenysége, hite és legyőzhetetlen bátorsága nélkül.
Amikor erkölcsi tartásra, bátorításra van szükségünk – lapozzuk fel ezt a két könyvet!
|