2006.11.23. Ruth könyve
A BIBLIA VILÁGA – BIBLIAI SZABADEGYETEM
Ruth könyve
I. A könyv helye a kánonban
A. A keresztény kánonban a Bírák könyvét követi â I. e. XIV-XII. század,
vö. Ruth 1:1
B. A héber kánonban az un. öt tekercs (megillot) első könyve.
1. Az öt tekercs sorrendje és szerepe:
Ruth Hetek ünnepe (Pünkösd) május-június
Énekek éneke Páska (Húsvét) március-április
Prédikátor Sátoros ünnep szeptember-október
Siralmak Engesztelés napja szeptember-október
Eszter Purim ünnep február-március
II. A könyv szerkezete
A. Hermann Gunkel (1913) óta tudjuk, hogy a Ruth könyvében lévő elbeszélés/dráma egy nagyon kifinomult, művészi kompozíció, amely párhuzamosan szerkesztett elemekből áll és a hangsúlyos rész középen van.
B. Ezt az irodalmi szerkesztést tükrös, kiasztikus szerkezetnek nevezzük a görög ábécé chi betűje után â vö. Mt 6:24
A Két úr
B Gyűlölet
C Szeretet
C’ Ragaszkodás
B’ Megvetés
A’ Isten és Mammon
C. A kiasztikus szerkezetnek két alapformája létezik â ABBA és ABCBA
Az első forma egyensúlyt, a második drámát tükröz
D. Lásd a mellékleteket! (Kánaán térképe, Ruth könyvének makro- és mikro struktúrája)
III. A könyv tartalma és fókusza
A. Tartalmi érdekességek
1. A héber kánon öt tekercsének első és utolsó tagja női nevet visel
â Ruth (ra=ah) = barát, barátság; Eszter (hadassa) = csillag
2. Mind a két könyv a szabadulás, megváltás gondolatát hangsúlyozza
(Ruth â Nincstelenség, gyermektelenség; Eszter â Halálos ítélet)
3. Ruth könyve nem egy romantikus vagy drámai szerelem története, hanem inkább a tisztelettel vegyes szereteté, amely megbecsülést eredményez (pl. 1:16-18; 2:10-13; 3:8-11; 4:14-15)
4. Ruth, moábita (vö. 1Móz 19:30-38) létére beépült Dávid király családfájába (vö. Ruth 4:16-17), sőt Jézus nemzetségi táblázatába is
(vö. Mt 1:1-11) â Az univerzalizmus gondolata
5. A levirátus (rokonházasság) és a földvásárlás mózesi törvényét alkalmazta Boáz (vö. 5Móz 25:5-10; 3Móz 25:23-28), ami szimbólikus értelmet nyert az Újszövetségben (vö. 1Kor 1:30; Ef 1:12-14; Zsid 2:11-16; Jel 7:13-17; 21:1-4)
B. A könyv fókusza
1. Naomi és Ruth terve (3:1-8) a drámai fordulópont â Az isteni áldás első jelei (3:10-11) â Kiasztikus fókusz
2. Az áldás később kiteljesedik (vö. 4:13-15) â Teológiai fókusz = Dávid, a legnagyobb izraelita király (vö. Ruth 4:16-22; 1Sám 13:13-14)
|